نازلترین قیمت بنتونیت و مرغوب ترین کیفیت را می توان توسط مراکز معتبر خریداری نمود. زیرا در ایران معادن بسیار زیادی این رس قلیایی را با تناژ های بالا استخراج می نمایند. این خاک رنگ بر با خواص بسیار زیاد از جمله خاک های صنعتی پر کابرد در صنایع مختلف می باشد. در این نوشته عوامل تاثیر گذار بر قیمت هر تن بنتونیت مورد بررسی قرار می گیرد.

بنتونیت خاک رس

معرفی بنتونیت خاک رس

بنتونیت نوعی خاک صنعتی با قدرت تورمی است که سنگ منشا آن بازیک می باشد. این رس ریزدانه در اثر هوازدگی خاکستر های آتش فشانی در کنار آب های اسیدی طی میلیون ها سال تشکیل شده است. این محصول دارای ساختمان مولکولی آلومینوسیلکاته سه لایه است که قدرت جذب آب و از دست دادن آن را به دفعات زیاد دارد.
در زیر مسائل مربوط به قیمت انواع بنتونیت در بازار بیان می شوند.
قیمت گذاری بنتونیت

قیمت گذاری انواع بنتونیت

بنتونیت خاکی است با درصد های بالای رس مونت موریلونیت که نوعی از خاک های کلوئید آلی به شمار می آید. انواع مختلف بنتونیت با ترکیبات متفاوت از ناخالصی های معدنی از معادن بسیاری استخراج می شود که هر کدام خواصی مخصوص و قیمت متفاوتی دارند. عوامل موثر در قیمت این کانی آلومینوسیلکاته عبارتند از:
  • نوع بنتونیت
  • سطح مونت موریلونیت
  • قدرت خواص فیزیکی
  • خواص شیمیایی
  • اندازه ذرات (دانه بندی)
  • تناژ محصول و بسته بندی
  • برند تولید کننده و معدن استخراج
  • رنگ بندی

در ادامه به بررسی هر مورد در قیمت گذاری به طور جداگانه پرداخته می شود.

آنالیز بنتونیت

آنالیز معتبر خاک بنتونیت

آنالیز های ارائه شده برای انواع مختلفی از بنتونیت ها باید از قابل اطمینان باشد. کاربرد های مختلف بنتونیت نیاز به نوع خاصی از آنالیز این محصول دارد. به طور مثال برای مصارف خوراک دام درصد فلزات سنگین نظیر،سرب، جیوه، ارسنیک و کادمیوم باید در کمترین مقدار خود باشند. همچنین دانه بندی این رس در مصارف مختلف متفاوت است و باید با نظر کارشناسان مشخص و تایید گردد. بنابر این محصولی که دارای انالیز معتبر است قیمت بالاتری از محصول بدون استاندارد و نامعتبر دارد.
دانه بندی بنتونیت

دانه بندی بنتونیت ها

بنتونیت در هنگام استخراج از معادن به صورت جامد، کلوخه ای و سنگی است. این محصول با انتقال به کارخانه توسط دستگاه های خرد کن و آسیاب و عبور از سرند های متفاوت دانه بندی می شوند. اندازه ریزی ذرات از مش های 50 تا 400 میکرون متغییر است. هر چه میزان ریزی این ذرات بیشتر باشد خواص چسبندگی، جاذب بودن، تورم و خمیری شدن قدرتمند تر است و قمیت بالاتری خواهد داشت.
انواع دانه بندی های بنتونیت:
  • کلوخه
  • گرانول
  • ریزدانه
  • میکرونیز

بسته بندی بنتونیت

بسته بندی خاک بنتونیت

بنتونیت ها برای مصارف صنعتی عظیم نظیر حفاری ها، سد سازی، چاه های نفت و گاز و ذوب فلزات و صنایع تولید ظروف سرامیک و بسیاری موارد دیگر با تناژ های بالا خریداری می شود. بسته بندی جامبو در این نوع خرید و فروش، گنجایش حمل 1000 تا 8000 کیلوگرم از این خاک را دارد. بسته بندی های خرد این محصول برای بستر حیوانات، طب سنتی از 2 تا 50 کیلوگرم می باشد که هر نوع از بسته بندی قیمتی متفاوت خواهد داشت.

قیمت بنتونیت سدیم

قیمت روز بنتونیت سدیم

به گونه ای از نبتونیت که دارای کریستال های بالایی از سدیم می باشد، بنتونیت سدیک گفته می شود. این گونه دارای قدرت تورمی بسیار بالاست و قدرت جذب 15 برابری آب را دارد. بیشترین کاربرد این محصول در حفاری و بستر حیوانات است. این رس به صورت پودری، کلوخه ای و میکرونیز در بازار وجود دارد که قیمت روز ان ار باید از مراکز معتبر استعلام نمود.

نرخ بنتوینت کلسیمی

نرخ بنتونیت کلسیمی

بنتونیت با درصد بالای کلسیم درون لایه های خود به بنتونیت کلسیمی شهرت دارد. این نوع رس بنتونیت بسیار کمیاب است زیرا با تبادل کاتیونی به سرعت به نوع سدیمی تبدیل می شود. از این محصول که قدرت تورمی کمتری نسبت به نوع سدیک دارد در تهیه خوراک و قارچ کش های دامپزشکی استفاده می شود. همچنین از این محصول در صنایه ریخته گری و ذوب فلزات بیشتر استفاده می گردد.
معدن بنتونیت

معادن مهم تولید بنتونیت

در گذشته به این نکته اشاره شد که نوع معدن و مارک تولید کننده در قیمت نهایی محصولی همچون بنتونیت موثر است. تعداد بسیاری از معدن این رس صابونی در کشور ایران قرار دارند که مهمترین این معادن در خراسان جنوبی قرار گرفته اند. لیستی از برترین معادن کشور در زیر ارائه می گردد:

  • بنتونیت باریت فلات
  • بنتونیت خان گیران
  • معادن بیرجند
  • معادن بنتونیت خراسان جنوبی
  • معادن استان یزد

رنگ بندی بنتونیت

رنگ بندی بنتونیت

بنتونیت به صورت خالص در طبیعت یافت نمی شود و هموارد دارای ترکیباتی از فلازت سنگین و مواد آلی معدنی است. این ناخالصی ها باعث به وجود امدن رنگ های متنوع در این رس فعال شده ند. طیف رنگی این محصول از رنگ های، سفید، کرمی، زرد، قرمز، صورتی و سبز می باشد. افراد خبره در حوضه محصولات معدنی با نگاه به رنگ رسمتوجه ترکیبات درونی ان می شوند. رنگ های تیره این رس در اثر هوازدگی زیاد به وجود آمده اند. رنگ های روشن مرغوب تر از رنگ های تیره بنتونیت می باشند و دارای قیمت بالاتری هستند.